The campus of the Technical University of Dortmund is located near the Dortmund West highway junction, where the A45 Sauerland line crosses the B1/A40 Ruhr expressway. The Dortmund-Eichlinghofen exit on the A45 leads to Campus South, the Dortmund-Dorstfeld exit on the A40 to Campus North. The university is signposted at both exits. There is a charging station for electric cars at Campus North, Vogelpothsweg.
The "Dortmund Universität" S-Bahn station is located directly on the North Campus. From there, the S-Bahn line S1 runs every 15 or 30 minutes to Dortmund main station and in the opposite direction to Düsseldorf main station via Bochum, Essen and Duisburg. The university can also be reached by bus lines 445, 447 and 462. Timetable information can be found on the homepage of the Rhine-Ruhr transport association, and DSW21 also offers an interactive route network map.
The H-Bahn is one of the landmarks of TU Dortmund University. Line 1 runs every 10 minutes between Dortmund Eichlinghofen and the Technology Center via Campus South and Dortmund University S, while Line 2 runs every 5 minutes between Campus North and Campus South. It covers this route in two minutes.
From Dortmund Airport, you can take the AirportExpress to Dortmund Central Station in just over 20 minutes and from there take the S-Bahn to the university. Düsseldorf Airport, around 60 kilometers away, offers a wider range of international flight connections and can be reached directly by S-Bahn from the university station.
The facilities of TU Dortmund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the university are located in the adjacent "Technologiepark".
My work focuses on the intersection of migration and educational research, diversity and intersectionality from the perspectives of difference and discrimination theory as well as critical socio-pedagogical approaches and their theoretical development.
Scherr, Albert / Reinhardt, Anna Cornelia / El-Mafaalani, Aladin (Hrsg.) (2023): Handbuch Diskriminierung. 2. vollständig überarbeitet und erweiterte Auflage. Wiesbaden: Springer VS.
Diekmann, Isabell / Greschner, Deniz / von der Heyde, Judith / Logeswaran, Araththy / Reinhardt, Anna Cornelia /Strube, Sonja (2021): Perspektiven auf Ungleichheit und Ungleichwertigkeit im Kontext Sozialer Arbeit. Perspektiven - Soziale Arbeit in Der Migrationsgesellschaft und muslimische Wohlfahrtspflege, (1).
Reinhardt, Anna Cornelia (i.E.): Schule – Migration – Übergang. Eine situationsanalytische Rekonstruktion und theoretische Reflexion zur Beschulung von neu Zugewanderten, Opladen/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Reinhardt, Anna Cornelia / Flack Nina (i.E.): Situationsanalyse meets Ethnografie: Method(olog)ische Perspektivierungen sozialpädagogischer Handlungssituationen. In: Gasterstädt, Julia / Helbig, Jana / Urban, Michael (Hrsg.): Die Situationsanalyse in der erziehungswissenschaftlichen Forschung: Aktuelle Nutzungsformen und Weiterentwicklungen, Themenheft in der Zeitschrift Empirische Pädagogik.
Reinhardt, Anna Cornelia / Becker, Birgit (2022): Der Übergang von neu zugewanderten Kindern und Jugendlichen in das deutsche Bildungssystem, Zeitschrift für Pädagogik Beiheft, S. 115 – 129.
Kemper, Thomas / Reinhardt, Anna Cornelia (2021): Sekundäranalysen zum Schulerfolg von Geflüchteten. Potentiale von Daten der amtlichen Schulstatistik am Beispiel von NRW (DDS).
Walther, Andreas / Reinhardt, Anna Cornelia / Hilkert, Marius / Lenz, Bianca / Niedoba, Simone (i.E.): Kommunale Sozialpolitik und Übergänge. In: Brettschneider, Antonio/ Grohs, Stephan/ Jehles, Nora (Hrsg.): Handbuch Kommunale Sozialpolitik, Wiesbaden: Springer VS.
Hinrichsen, Merle / Reinhardt, Anna Cornelia (i.E., 2024): Übergänge. In: Diehm, Isabell/ Hummrich, Merle/ Meseth, Wolfgang/ Putjata, Galina (Hrsg.): Handbuch Erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung, Wiesbaden: Springer VS [im Erscheinen].
Reinhardt, Anna Cornelia (2023): Soziale Arbeit und (Anti-)Diskriminierung. In: Scherr, Albert/ Reinhardt, Anna Cornelia/ El-Mafaalani, Aladin (Hrsg.) (2023): Handbuch Diskriminierung. 2. vollständig überarbeitet und erweiterte Auflage. Wiesbaden: Springer VS.
Reinhardt, Anna Cornelia (2023): Vorbereitungsklasse als komplexe Übergangssituation. Situationsanalytische Überlegungen einer relationalen Migrationsforschung. In: Fritzsche, Bettina/ Güler, Frederike/ Khakpour, Natascha / Riegel, Christine/ Warkentin, Stephanie: Bildung im Kontext von Flucht*Migration: Subjektbezogene und machtkritische Perspektiven, transcript Verlag, S. 175-190.
Reinhardt, Anna Cornelia (2022): „Wir sind nur Gäste“. Oder wie symbolische Differenzierung Zugehörigkeit konstruiert. In: Friebertshäuser, Barbara/ Bauer, Petra/ Becker, Birgit/ Hof, Christiane (Hrsg.): Diskurse – Institutionen – Individuen. Neue Perspektiven in der Übergangsforschung, Opladen/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Reinhardt, Anna Cornelia (2021): (Re-) Produktion(en) von Differenz in der sozialpädagogischen Praxis – Ein Beitrag zur Analyse symbolischer Differenzverhältnisse im Kontext Migration und Schule. In: Institut für Islamische Theologie (Hrsg.): Soziale Arbeit in der Migrationsgesellschaft und muslimische Wohlfahrtspflege, Perspektiven 1/2021, S. 45-60.
Diekmann, Isabell / Greschner, Deniz / von der Heyde, Judith., Logeswaran, Araththy / Reinhardt, Anna Cornelia /Strube, Sonja (2021). Perspektiven auf Ungleichheit und Ungleichwertigkeit im Kontext Sozialer Arbeit. Perspektiven - Soziale Arbeit in der Migrationsgesellschaft und muslimische Wohlfahrtspflege, (1), 7 - 10.
Baros, Wassilios / Reinhardt, Anna Cornelia (2017): Soziologische Migrationsforschung. In: Gogolin, Ingrid/ Georgi, Viola/ Krüger-Potratz, Marianne/ Lengyel, Drorit/ Sandfuchs, Uwe (Hrsg.): Handbuch Interkulturelle Pädagogik, Klinkhardt Verlag, Bad Heilbrunn.
Reinhardt, Anna Cornelia (2017): Frieden beginnt im „Kleinen“. Friedenspädagogik in der Kita ein zukunftsweisender Ansatz. In: Impuls Kita, Verband katholischer Kindertageseinrichtungen Bayern; kein&groß. Die Zeitschrift für Frühpädagogik.
Gugel, Günther / Reinhardt, Anna Cornelia / Hans, Maike: Lernmodell: Spurensuche und Interviews. In: Gugel, Günther: Waffenfaszination bei Jugendlichen. Hintergründe, Lernmodelle, Materialien. Ein Werkstattbericht, Türkische Gemeinde Baden-Württemberg e.V. (TGBW), 2015, S. 125- 136.
Reinhardt, Anna Cornelia (2022): Konflikte in der Migrationsgesellschaft. Plädoyer für eine reflexive Streitkultur. Link to the publication [04.2022]
Kreher, Simone / Schneider, Werner / Engel, Florian / Götz, Susanne / Reinhardt, Anna Cornelia / Rosendorfer, Tatjana / Singh, Ajit / Thiel, Christian / Welsch, Nina (2017): Lebenszusammenhänge in Mehrpersonen-Bedarfsgemeinschaften. Abschlussbericht. Fulda/Augsburg/Nürnberg (unveröffentlicht), 457 S.
Reinhardt, Anna Cornelia / Thiersch, Sven / Wolf, Eike (in Vorbereitung): Die unendliche Situation. (Sozial-)Theoretische und methodologische Reflexionen zur Situationsanalyse. In: Deppe, Ulrike / Eckold, Anja / Hoffmann, Nora / König, Hannes / Siebholz, Susanne / Tyagunova, Tanya (Hrsg.): An den Rändern der Methoden. Methodologische Reflexionen qualitativer Bildungs- und Sozialforschung zwischen Tradition und Innovation, Springer VS.